FAQ
De vanligaste frågorna med svar
Mönstret jag precis beställde är tillfälligt slut på lager, hur lång tid tar det? Om du gjort en beställning och fått orderbekräftelse har vi reserverat ett mönster till dig. Allt som går att beställa finns på lager. Att titta på lagersaldo efter att du har gjort din beställning är inte relevant. |
Jag vill beställa ett mönster som är slut på lager eller inte finns på fagert.se, hur lång tid tar det? Lägg upp en bevakning så får du ett mail när varan kommit in igen. Om det finns hos leverantören tar det ca 1 vecka. Annars kan det ta 2-3 veckor. Vi tar hem mönster från våra leverantörer, som vi inte själva har i lager. Om det finns hos leverantören tar det ungefär en vecka att få hem det. Mejla oss en förfrågan. Vid direktimport utanför Europa kan det ta 2 veckor eller längre. |
Jag har ingen e-postadress, kan jag beställa ändå? Javisst, kontakta oss, så lägger vi upp din order. |
Går det att beställa till skola eller annan kommunal verksamhet? Javisst, men du kan inte själv lägga upp beställningen i dessa specialfall utan kontakta oss, så lägger vi upp din order. Ange fakturaadress, leveransadress och märkning. |
Måste jag rita av mönsterdelarna när jag köper ett mönster? Oftast inte, det beror på tillverkare, ibland är mönsterdelarna utritade på både fram och baksida av mönsterpappret, och måste då ritas av. Mönstertidningar där det ingår upp till 40 plagg, ritar ut med olika färger på samma ark. |
Jag vet inte vilken storlek jag ska välja? Läs mer om storlekar i menyn. Det ska finnas en bild med storleksinformation på varje produktsida. |
Jag kan inte välja den storleken som jag vill ha (den är grå:ad), vad ska jag göra? Eller storleken saknas i rullgardinsmenyn. Om någon storlek är slut i lager kan man inte välja den. Då får man vänta några dagar och se om lagret fylls på igen, eller mejla mig så meddelar jag när det åter finns i lager. Om den inte kommer in kontakta oss, lagerför inte alla storlekar för alla varor. Vissa mönster har vi bara den vanligaste storleken hemma (38-44) men kan ta hem fler storlekar vid förfrågan. |
Ingår sömsmån i mönstret? Det är olika beroende på tillverkare. Det ska stå i instruktionen på mönstret. Läs mer under sömsmån under menyn. Du kan googla "seam allowance" och varumärke så får du oftast svar. |
Jag gjorde en beställning men fick ingen orderbekräftelse? Om du inte fått någon orderbekräftelse, kontakta oss. Det kan vara så att din order inte gick igenom av någon anledning. Vi skickar alltid orderbekräftelse, se det som ett kvitto på att vi tagit emot din beställning. Ibland hamnar orderbekräftelsen i skräpposten (speciellt om du har en hotmail-adress). För att undvika detta problem i framtiden kan du leta upp mailet i skräpkorgen och markera det som "icke spam" och lägga till info@fagert.se som en kontakt. |
Jag har beställt och betalat men inte fått någon leverans? Om du inte har fått leverans efter en vecka efter att du beställt, kontakta oss så får vi undersöka vad som gått fel. |
Är alltid mönsterdelarna utritade på papper i verklig storlek, när man köper ett mönster? Ja, på tryckta pappersmönster ska allt finnas utritat på mönsterarket, det finns undantagsfall då det handlar om kvadratiska former. Då kan det vara så att du får mäta ut direkt på tyget istället. |
Har ni allt hemma? Ja, det mesta har vi hemma, om en vara är slut på lagret går den inte att beställa. Du kan se lagersaldo på varje artikel. Detta för att kunna erbjuda snabb leverans. |
Storleken på mönstret verkar inte stämma, det blir för stort/litet. Vad är fel? Använd respektive tillverkares storleksguide för att hitta rätt storlek. Tänk på att sömsmån ingår på vissa mönster och måste läggas till på andra. Tips! Jämför gärna mönstret med liknande plagg i rätt storlek innan du syr eller provsy i lakansväv för att vara säker. Mer om storlekar |
Hur betalar jag, och var hittar jag min faktura? Walley skickar din faktura med e-post, du kan också logga in hos dem på my.walley.se och skriva ut/kontrollera din faktura när du vill. |
Min swishbetalning går inte igenom, vad är felet? Den vanligaste orsaken till problem med swish är att det finns störningar på swish eller din bank. Om det händer välj annat betalsätt eller försök senare. |
Min kortbetalning går inte igenom, vad är felet? Den vanligaste orsaken till problem med kortbetalning är att din bank har nekat affären. Den enda information vi får från banken är att betalning har avvisats. Vanliga orsaker till att kort betalning nekas: - Det finns inte tillräckligt med pengar på kontot. - Kreditgränsen har nåtts. - Banken har tekniska problem. Har du problem med kortbetalning är mitt råd att välja annat betalsätt, eller försöka senare. Om du provar många gånger efter varandra kan kortet spärras. |